skip to Main Content

Het Augustus Project

Het is een tijd, waarin we door de diverse media ondergesneeuwd raken door een lawine van indrukken, die ze via diverse kanalen over zich uitgestort krijgen.

Feiten, nepnieuws, meningen en standpunten, maak er maar eens chocolade van.

Het is dan ook niet gek dat begrippen als respect, feedback en mening, nogal vage begrippen zijn geworden.

Over Marin

Als geschoolde verhalenverteller/muzikant sta ik sinds 2012 ingeschreven bij de k.v.k.
Zo treed ik op voor groepen van diverse samenstelling van 10-250 mensen (voor recensies, klik hier). Sinds 2014 organiseer ik een maandelijks vertelcafé voor volwassenen in Amsterdam (zie link). In dat zelfde jaar begon ik een maandelijkse vertelwerkplaats in Amsterdam (zie link).
Inmiddels organiseer ik de werkplaats ook maandelijks in Utrecht (in samenwerking met De Vertelacademie).

Ik heb inmiddels dan ook snel een prettige klik met de meeste mensen en krijg over het algemeen een vanzelfsprekende autoriteit.

Het Augustust project voelt voor mij als een mogelijkheid, om met leerlingen, de eerder genoemde (basis)begrippen nog eens af te stoffen en op te schudden.

Leerdoelen

  • Oefening in luistervaardigheid en luisterbereidheid.
  • Oefening in spreekvaardigheid: (durven) verwoorden van je mening in een groep.
  • Werken aan de groepsdynamiek
  • Een verheldering van begrippen als: erkenning/respect/waardering.
  • Bevordering van het “wij-gevoel”
  • Bevorderen van empatisch vermogen.
  • Bevorderen van begrip van het belang van feedback/terugkoppeling
  • Leren geven van feedback
  • Leren ontvangen en omgaan met feedback
  • Mening vs. Standpunt, wat is het verschil?
  • Leren omgaan met verschillen van mening.

Benodigdheden

Voor de voorstelling

  • Een blok (of desnoods krukje zonder arm- of rugleuningen om op te kunnen zitten, maar ook staan.)
  • Mijn eigen 12-snarige gitaar, stemapparaat, capo en gitaarstandaard

Voor het kringgesprek

  • Voldoende ruimte in het lokaal, om met alle leerlingen in de kring te kunnen zitten
  • Voldoende stoelen
  • de spreeksteen
De Spreeksteen

Opzet

(Het geheel vraagt ca. 100 minuten)

  • De leerlingen zitten met hun mentorklas in een klaslokaal in een dubbele (of drievoudige) halve kring.
  • Ik stel me voor en vertel hen (in ca. 35 minuten) het verhaal Augustus. (klik hier voor de synopsis)
  • We schuiven de stoelen in een volledige kring. (ca. 3 minuten)
  • Ik introduceer de spreeksteen en leg uit, dat ik telkens een vraag stel, of met een stelling kom, waarna de steen de kring rond gaat.
    Alleen de persoon met de steen in handen heeft (maximaal) 2 minuten spreektijd.
    Er is geen “spreekplicht.” (Je mag de steen dus ook gewoon doorgeven en zeggen dat je past).
    De persoon met de steen in handen, kan dan dus antwoorden, op de door mij gestelde vraag, of reageren op de door mij geponeerde stelling. (Om de veiligheid van de les te waarborgen, gaan leerlingen niet in op elkaar. Dat zal ik ook sterk modereren, want hoewel ik zelf ook erg van discussiëren houd, is het voor dit project van belang dat meningen naast elkaar kunnen (be)staan en niet per se tegenover elkaar).
    Op elk gegeven antwoord, zal ik dan ook neutraal reageren met een: “Dank je wel,” om aan te geven, dat er voor deze vragen geen juiste antwoorden bestaan, alleen persoonlijke. (ca. 2 minuten)
  • De eerste vraag is: Waar ging het verhaal volgens jou over? (ca. 10 minuten)
  • Dan volgen nog meerdere rondes, waarbij ik de vragen laat afhangen van de input die ik krijg. (klik hier voor een lijst met mogelijke vragen)

Afronding

Afhankelijk van de input deel ik de laatste 5 minuten een feedbackformulier (zie link) uit, met het verzoek dat nog even in te vullen, voordat ze het lokaal verlaten, of ik besteed de laatste 20 minuten aan een terugkoppeling; waarbij de steen vlot rondgaat en iedereen telkens maximaal 20 seconden mag antwoorden:

  1. Wat vond je in deze les onprettig, niet fijn, of zelfs vervelend? (evt. vraag ik een sugestie om dat een andere keer beter te kunnen doen)
  2. Wat vond je prettig, fijn, leerzaam of leuk?
  3. Wat neem je van deze les mee naar huis?

Het Augustus project boeken?

Prijzen:

€ 250,- per klas.

€ 475,- voor twee klassen

€ 650,- voor drie klassen

excl. 9% BTW

excl. €50,- reiskn. tot 150 km.

 

Neem voor vragen of boekingen contact op via onderstaand formulier

Ik ben akkoord met de cookie & privacy voorwaarden(verplicht)

Back To Top