skip to Main Content

Nabeschouwing van de online Ceilidh-tryout en vooraankondiging van 2e online Ceilidh-tryout

Hier een verslagje van alle gekregen feedback en mijn eigen observaties.

Blij

Laat ik om te beginnen zeggen, dat ik er beslist erg blij van werd en van veel deelnemers (we waren met 22) heb ik terug gekregen, dat ook zij er veel plezier aan hebben beleefd. Het wordt dus zeker een terugkerend evenement, dat, zolang we door de crisis thuis zitten, een behoefte stilt.

Toch was er ook nog een hoop te verbeteren.

Zoom

Zoals je in onderstaande alinea’s kunt lezen, zitten er best een aantal haken en ogen aan zoom. Daarbij komt ook nog eens, dat het een paar keer onprettig in het nieuws is geweest de laatste tijd. Wat dat laatste betreft, denk ik dat ik als host een hoop zo kan instellen, dat de veiligheidsrisico’s nihil zijn. Dus hoewel ik ook nog met de gedachte speel om Jitsi Meet te gaan proberen, blijf ik voor alsnog toch Zoom gebruiken. Ik ben blij dat ik het programma nu min of meer begrijp, en dan is dit nog de eenvoudigste, van alle tot nu toe bekende programma’s bovendien heeft het (behalve de kwaliteit van de live muziek) de meest toepasbare opties en instel-mogelijkheden.

Geluid

Ik had, toen ik de meeting opzette, de micro’s van alle deelnemers op “mute”(uitgeschakeld) moeten zetten, of op z’n mist moeten vragen om dat zelf te doen, nadat we (na een korte test-periode) van start gingen met het programma. Alleen “niet-praten” is niet voldoende, omdat elk geluid door de microfoons wordt opgepikt, wat niet ten goede komt, aan de verstaanbaarheid van de verteller.

Dus: alleen un-mute als je bewust wil spreken! Zorg dan wel dat je geen tv/audioaparaat/telefoongeluiden in dezelfde ruimte hebt spelen.

NB

Je kunt jezelf (bij de windowsversie van Zoom) muten en un-muten, door met je muis naar linker onderzijde van het scherm te gaan, waarna de woorden mute of unmute verschijnen. Met een muisklik kun je dan die instelling veranderen

Muziek

Ook was ik (met name bij de muziek) erg ontevreden over de geluidskwaliteit. Gelukkig beschikten alle deelnemers over een grote fantasie, zodat we de wegvallende- en verdraaide tonen in ons hoofd nog enigszins konden bijstellen. Het was ook overduidelijk, dat de muziek, prachtig was, voordat ze de microfoons binnenging, maar ze verdiende zeker meer, veel meer!

Achteraf kreeg ik nog een tip over een soundcheck voor muzikanten. Ik heb een paar dagen gestoeid met alle mogelijke zoom instellingen van Zoom en er een mooie dynamische microfoon (Rode-podmic) met interface (Devine centro 2i2o; een soort line-in adaptor) voor aangeschaft, die ik gisteren halverwege het evenement toch maar heb uitgeschakeld, na klachten over mijn verstaanbaarheid. De laptopmicrofoon klinkt weliswaar een stuk blikkeriger, maar blijkt wel beter veel verstaanbaar.

NB

Ik heb nu net (uit aangeboren koppigheid) ook nog maar een budget preamp (Behringer MIC100 Tube Ultragain) besteld, in de hoop op een beter resultaat.

Overweging:

Muzikanten zouden de liedjes eerst met hun telefoon op kunnen nemen, ze op Youtube kunnen zetten (of ze b.v. via We Transfernaar me toesturen), zodat ik ze tussen de (live in de Ceilidh vertelde) verhalen, via de “shared screen” optie kan delen met de andere deelnemers, maar ook daar zitten nadelen aan:

Het zou het gezellig kneuterige huiskamergevoel kunnen verzwakken (maar ik kan natuurlijk ook vragen of mensen ipv. een professionele studio-opname, een thuisopname (b.v. met hun mobiel) willen maken.

Ook besef ik, dat ik dan meer van ze vraag, wat mogelijk een drempel op kan werpen, om mee te doen.

Muziek weglaten uit de Ceilidh zou ik jammer vinden, omdat juist de afwisseling tussen verhaal en muziek, volgens mijn stelligste overtuiging, de spanningsboog van de toeschouwer verlengt.

Licht

Over licht zijn er twee opmerkingen.

-Zorg dat je goed licht op je gezicht hebt, van boven maar als het even kan ook van weerskanten, maar liever niet direct. Zelf richt ik aan weerszijden een klemspotje op een wit A4tje, die dat licht weer terugkaatsen naar mijn edele snuiwerk, terwijl mijn bolletje van bovenaf in het licht wordt gezet door een burolamp.

NB

Licht dat van achter op de lens valt, is erg storend om naar te kijken.

Pauze

Omdat ik er op beducht was, dat de meeting na 40 minuten zou sluiten (wat bij de gratis versie van Zoom gebruikelijk is), had ik op voorhand al drie meetings gepland staan, met telkens 5 minuten overstaptijd. De email, met de links van de tweede en derde sessie, en alle emailadressen al keurig in de bcc stond al klaar voor verzending in mijn mail-programma. Nu bleek Zoom de 40-minuten-beperking vanwege de crisis tijdelijk uitgeschakeld uitgeschakeld te hebben. Helaas dacht ik er niet aan, om een pauze in te lassen. Nu waren we bijna 2 uur non stop in de meeting, wat veel vraagt van de focus en het comfort van de deelnemers.

Dus: Volgende meetings krijgen een (korte) pauze! (Mensen die aan een uurtje genoeg hebben, vragen me gewoon of hun bijdrage voor de pauze geprogrammeerd kunnen worden.)

Aankijken van de luisteraar

blijkt een kunst op zich te zijn, tijdens het vertellen.We zijn zo gewend aan het zoeken van oogcontact, dat ik ook bij mezelf de neiging bemerk, om naar de gezichten op het beeldscherm te kijken, i.p.v. Naar de lens van de camera.

Lengte van de verhalen

Ik was erg tevreden over de limiet van 5 minuten per act, (met een enkele uitschieter van 7 minuten) Ook voor mij persoonlijk, wordt langere focus via zoom lastiger. Ik heb trouwens gemerkt, dat ik wel -zonder problemen- een half uur naar Daniel Morden kan kijken, die ook gewoon met een statisch camera, die alleen z’n hoofd in beeld brengt, vanuit z’n studeerkamer opneemt. Maar het woord zegt het al, dat is een opname, die ik via Youtube bekijk, in een veel betere geluidskwaliteit (TIP zie: filmpje). Daarbij is Daniel een vakman, die kennelijk voortdurend precies weet wat hij doet (en ben ik een fan)

Tijdstip en dag van de week

Ik denk dat de tijd v.a. 20:00u werkt.

De vrijdag was voor mij eenmalig. Dat is normaal gesproken voor mij een werkdag/avond. Daarbij is er dan ook MezrabTV, wat beslist ook leuk is om te zien. We gaan dus naar de maandagavond (dat is mijn vaste vrije avond)

Thema

Hoewel ik zelf dacht, dat ik met mijn verzoek om troostende, inspirerende of vermakelijke verhalen/poezie/liedjes etc. al een zeker lijn had uitgezet, heb ik uit verschillende feedbacks de behoefte gelezen om een thema. Dat neem ik mee naar de 2e ceilidh-tryout

2e ceilidh-tryout

maandag 11 mei, 20-22u (met een pauze van 20:55-21:05)

Thema voor zowel de verhalen als de liedjes is dan: “Op Reis

Gesproken woord doen we dan net als in de 1e tryout live op zoom.

De muziek gaat via eerder gemaakte “thuis”-opnames, die ik d.m.v. de schermdeel-optie aan alle deelnemers vertoon.

Deelname

Alleen op inschrijving met een email naar: meedoen_met_de_ceilidh@outlook.com of naar info@marinmillenaar.nl

Je krijgt dan een link naar de zoom-meeting van 11 mei toegestuurd.

Muzikanten opgelet!

Je schrijft je dus eerst in (er passen nou eenmaal maar een beperkt aantal liedjes in het evenement en het is jammer, als je liedje niet wordt afgespeeld, terwijl je er net een hoop werk in hebt gestoken). Ik  stuur je een bevestigings berichtje, als er nog plek is voor je liedje, dan pas maak je een thuis/amateur-filmpje (5 minuten max)

Het muziek-film-clipje kan naar onderstaand emailadres worden gestuurd via We Transfer, of geupload naar Youtube, waarna je de link naar mij stuurt in een emailtje.

Back To Top